Priserna idag?

Har länge funderat på vilka priser man sätter på våra hästar. Man ser hela tiden priser som 80.000 och uppåt och även många hästar på över 200.000. Men det som samtidigt är skrattretande är att många ponnyer på cirka l:b nivå ligger på cirka 80 - 90 tusen för att de har såkallat "kapacitet för mer". Men vad är kapacitet för mer? Kapacitet för L:a? Msvb?
Jag såg att Ubi ligger ute på annons. Sm-vinnare i hoppning 2012. Den är endast 11 år, hoppade 155 i höjhoppningen i falsterbo. En riktig toppenponny helt enkelt. Hur mycket vill de ha för den tror ni?
200 , 300 till och meed 400 tusen?
Nej de ville ha 100.000 för den.
Sen finns det hästar som hoppar hus men inte är tävlade så jättemycket, det finns hästar med underbart steg som inte heller har gjort så mycket. Då stiger priset självklart.
Men ändå, det är att betala skyhöga pengar för saker hästen aldrig har gjort.
 
Satt och läste hästmagazinets artikel om att köpa häst. Vet ni vad. Jag blev fly förbannad!
 
Det stod att för under 50.000 får du ingen tävlingshäst
50.00 - 150.000 För de här pengarna får du en hyfsad tävlingshäst för lätta klasser.
200.000 och uppåt = tävlingshäst
Även om de här priserna gäller storhäst så känns det ändå hel sinnesjukt att skriva på det där sättet.
Jag kan tala om att Mysak inte äns kostade 20.000 när jag köpte honom, med utrustning dessutom. Han är en tävlingsponny med kapacitet. Antagligen inte en sm-ponny men en ponny med kapacitet.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0