Dressyrträning 2012-06-22

Har som sagt haft dressyrträning med Kaos ponnyn idag.
Kaos ponnyn förvandlades till dressyr ponnyn så här kommer en liten utvärdering.
 
Jag red cirka tre fjärdelar av passet med graman. Jag är inte en sån som brukar rida med hjälptyglar. Jag rider faktiskt aldrig med hjälptyglar utan tränare. Gramanen hjälper mig att få ihop honom mer, samtidigt kräver den mycket mer ridning av mig. Jag behöver rida med mycket säte och massa drivning. Silver är inte så stark och kan inte bära sig riktigt ordentligt än. Specielt i galoppen blir det jobbigt för honom. Därför går han och "plöjer" mycket med huvudet. Det menar jag med att han går riktigt lågt i form. Jag har inte lagt ut något av detta på filmen av den enkla anledning att jag vill undvika taskiga kommentarer, för det ser riktigt roligt ut. Men jag tycker det är bättre så när jag finner ett stöd än när han "är helt tom" och jag inte har något alls i handen.
Galoppfattningarna börjar bli mycket bättre. Inte en massa slängtrav hit och dit utan en bra fattning och till och med behållen form. Det är stor skillnad från förut.
På slutet när jag red utan graman blev det ju lättare för honom. Jag kunde plocka upp honom mer men ändå behålla formen. När bitarna faller på plats kommer hoppningen gå ännu bättre. Vill jag komma upp i klasserna i hoppningen så måste dressyren sitta riktigt bra.
 
På filmerna ser ni vissa av de bättre stunderna, när formen inte var för låg eller när han inte protesterade. För han har ett jäkla humör i dressyren. Han kan säga ifrån genom att stanna och backa, men inte mer.
Men han gjorde bara så en gång idag. Det går framåt:)
Som sagt får ni inte se våra sämre stunder, jag gör inte så för att visa mig perfekt. Jag har självklart brister som ALLA andra. De sämre stunderna får ni väl se i en Failfilm som dyker upp när jag har haft Silver ett tag.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0