Hjälm, väst , knäskydd???

När man loggar in på olika sidor på internet ser man nästan alltid en bild på någon som rider sin häst utan hjälm

Vi har suttit på våra hästar utan hjälm, man ville ju ha bra kort. Men inte ens då var det okej, så långt ifrån okej man kunde komma. Det är ens egna val! Det är viktigt, Du, jag, Helena Lundbäck och Partik Kittel väljer själva om vi vill ta risken. Men även om det är ett eget val är det väl inte bra?
Inom dressyren tävlar man de högre klasserna utan hjälm, man får inte äns bära hjälm. Men om man vill ha hjälm då, om man vill skydda sig. Ska man strunta i dressyren då? Hjälmen inom dressyren har blivit vanligare till exempel när ryttarna trimmar sina hästar. Men inte på banan.
Det händer saker, även den vanaste och säkraste elithästen kan bli skrämd eller bli busig.
Fast vi tycker det är ännu värre när barn och ungdomar rider ut med kompisen utan hjälm för att få tuffa bilder, de vill verka coola. Men vad är coolast egentligen? skallskador fast med en bild som minne eller välbehållen och bilder med hjälmen på?
 
Västen är också en livförsäkring. Den är kanske inte lika viktig som hjälmen men ändå viktig. Även om du skrittar ut din häst en kortr tur så kan den bli rädd. Det är tråkigt att många västar är dåliga och förstör ens egna sits och hållning, då förstår jag att man väljer att rida utan. På Silver rider jag alltid med väst, jag känner honom inte så bra och vet inte hur han reagerar i vissa situationer.  Dessutom är det en häst med lite fart och bus i.
 
På Chico rider jag ut och hoppar i väst, tyvärr har jag en dålig väst som förstör sitsen, därför rider jag utan i dressyren ibland. Hade jag haft en skönare hade jag nog ridit oftare med väst.
 
Vi tycker att alla har rätt at välja själva, det här är vår åsikt, vilken är er?
Vi har absolut inget emot er som rider utan hjälm men vi skulle inte göra det. Det är som sagt ert egna val!
 
Om man vill vara riktigt säker kan man ju använda knäskydd ;)
 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0