Spelar ålder någon roll?

Jag har tänkt mycket på den frågan. För det verkar nästan som att äldre hästar är mindre värda än dom yngre. Eller är det bara jag som känner så?
Därför jag tänker mycket på det kan nog ha med mycket att göra att jag har äldre hästar.
 
Jag menar många värkar tycka att det är djurplågeri med att rida hästar som är över 25år, och tävla hästar som är över 20år. Jag tycker inte åldern spelar någon roll i det hela. Det finns yngre hästar som är bra mycket stelare, svagare och utpumpade än äldre hästar. Vi tar till exempel det här med att tävla. Det finns ingen åldersgrens på tdb om hur gammal hästen får va, eller har jag fel? Som jag sa innan så kan yngre hästar vara mer slitna än älder hästar. Jag ser inget fel med att tävla äldre hästar bara dom är pigga glada fräscha och tycker det är kul. Och med pigga menar jag inte att dom ska springa fort utan att dom har en egen vilja att ta sig framåt, att ingen ska pressa fram dom.  
 
Jag tävlar fortfarande Chico och han blir 20 nästa år. Är jag en djurplågare? Om han tycker att det är kul och gillar det ska jag ta i från honom det då? Ska man ta bort allt det roliga bara för att dom kommer upp i åren? Är det verkligen rätt?
 
Med ridning över lag tycker jag i stort sätt det samma. Om dom tycker det är kul och roligt finns det väll ingen anledning att inte rida dom? Visst man ska väll inte rida slut på dom men det är bara bra för äldre hästar att gå dressyr och jobba, för då håller dom längre. Man kanske inte ska hoppa hästens max höjd jämt men några skutt kan man väll ta då och då? 
 
Säger inte att alla tänker så här eller att det är någott fel på yngre hästar, absolut inte men dom är lika mycket värda som äldre hästar i mina ögon. Jag är ingen perfekt person som alltid har rätt. Jag kan tycka emot mina egna ord här i vissa lägen till exempel gammla lektions hästar som inte tycker det är kul längre att gå på ridskola och jobba längre, borde få komma till ett lungt ställe på landet och gå i en stor grön hage och bara ridas då och då. Inte ridas så ofta.
 
Okej nu har jag sagt mitt.
Vad tycker ni har jag rätt eller fel? Komentera gärna vad ni tycker men gör det på ett snällt sätt.

Kommentarer
Postat av: Julia

Jag tycker du har helt rätt Matilda!!

2012-10-09 @ 22:12:20
URL: http://edvardsson.blogg.se
Postat av: Emelie

Håller med dig men det finns åldersgräns på tbd om du menar skillnad på ughästklasser och vanliga klasser

2012-10-10 @ 07:44:34
Postat av: johanna

Håller med, det är helt olika ju hur länge en häst håller. Har själv en 19-åring som visserligen bara går de lägsta klaserna nu, men hon gör det väldigt bra! :)

2012-10-10 @ 10:00:02
URL: http://johannagreiff.blogg.se
Postat av: Bangkok Ryttaren

Min ponny blev 36 år gammal och jag kunde rida honom som vanligt ända till slutet. Tävlade sista gången när han var 32 år, endast clear round klass dock. Han hade aldrig varit halt och var alltid fint musklad. Så länge hästarna är pigga och friska så är det bara bra om de får komma ut och tävla lite, så länge de tycker det är kul. De kanske behöver en extra vilodag i veckan bara. Fortsätt att ha kul med din ponny så håller den sig ung länge.

2012-10-10 @ 17:16:52
URL: http://bkkryttaren.blogg.se
Postat av: sandra

Håller fullständigt med!
Hade själv en 24 åring för ett tag sedan, hon var både piggare och snabbare än min 8 åring. Så länge dem är hela och glada ser jag ingen anledning till att inte arbeta dem, tvärtom mår dem ju bra av att få röra på sig :).

2012-10-11 @ 06:32:18
URL: http://ponnykonst.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0