Att bygga stall och hästgårdar

Sitter och drömmer mig bort bland massa hästgårdar och jättefina stall. Jag skulle så gärna vilja bygga et teget stall. Ett personligt och mysigt men med mordena lösningar. Jag skule vilja bo nära stallet så att det bara är att gå ut genom dörren så är man hos sin häst.
Jag tror också att det är en stor trygghet att ha hästen hemma. Man vet exakt vem som hanterar din häst och du är nära om det händer något. Man har större koll helt enkelt.
Om jag hade en egen hästgård skulle den va liten och personlig. Hästarna skulle t.ex. ha fönster i boxarna så de kan titta ut när de vill.
Jag har hittat jättemånga flotta amerikanska hästgårdar som är hur flotta som helt och kostar antagligen en hel förmögenhet. Dock blir de nästan på gränsen till opersonliga för att de är så påkostade.
 
De svenska hästgårdarna och stallen ser ju nästan lika dana överallt, putsat vitt och faluröd, de nybyggda stallen är kanske lite flaschigare, mer påkostade och med mer detaljer. Jag tycker de stallen är fina, klassiska men ibland på gränsen till tråkiga.
Typiskt svenskt stall:
 
De amerikanska hästgårdarna är så påkostade att de nästan liknar små slott. Jag tycker att de är vackra men i Sverige tror jag inte att de riktigt passar in. Jag tror också att många Amerikaner vill ha det bästa av det bästa. De gillar ju inte sina hästar mer än vi svenskar bara för att de har lyxiga stall och stora plånböcker. Jag tror bara att det har blivit lite av en grej att precis som att ha snyggast hus ska man ha snyggast hästgård o.s.v. Men jag tror inte hästarna blir lyckligare destå mer påkostat de bor, de äör lycliga när de har en stor hage med massa hästkompisar. Men visst är stallen ändå en fröjd för ögat!
 
Håller ni med mig? Ja/ Nej?


Kommentarer
Postat av: Anonym

Nae jag tycker att det blir lite för mycket på något sätt. Tycker att det är coolt men det blir för mycket.

2012-09-20 @ 20:13:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0