Spö eller inte Spö?

Man har förslagit att man ska införa ett spöförbud, bra eller dåligt?

Hästen är i princip det enda djur man får slå, Vi sitter och rider, hästen tar inte skänkeln. Vad gör vi?
Hästen vägrar för femte gången på det där räcket den har hoppat så många gånger, Vad gör vi?

Jo, i de flesta fall skulle hästen ha fått minst ett spörapp på baken, men går inte en hund dit du vill då får vi absolut inte slå den. jag tycker inte man ska slå djur, Aldrig i Livet! men det är skillnad att slå och slå.
Man kan tillrättavisa hästen med spöt inte straffa den, ett litet pet och sen är det bra. Jag tycker det ska bli strängare med spöt på tävling. Slår man för mycket ska man lämna ridbanan direkt, annars kommer det bara fortsätta.
Det finns mycket hästar man inte "kan" rida utan spö. Istället för att banka sönder hästen kan man ge den ett litet pet, är inte det schystare? Om spöt förbjuds, då kommer många fler antagligen börja rida med sporrar och om ett par år kommer sporren också förbjudas.
Jag rider Mysak nästan alltid med spö. I hoppningen kunde det "peppa" honom lite. Var det ett tittigt hinder höll jag om med benen så han visste att jag var med och sen kunde jag peta honom lite lätt på halsen. 
Led han av det? Det skulle jag nog inte tro.
Det är så blandat det där med spö, jag tycker man ska få ha ett spö under kontroll. Inga hårda slag eller Arga bestraffningar, istället mjuka men bestämda tillrättsanvisningar.
Tycker ni jag har rätt, eller helt fel?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0