Age is only a number baby

Hästarnas ålder, ett vanligt ämne inom ridsporten.
En elithäst skulle man kunna säga är bäst när den är mellan 12-16. Den har fått rutin men är inte "för gammal". Många tävlingshästar pensioneras från de större sammanhangen när de är runt 18år ungefär. När jag säger tävlingshästar menar jag som sagt elithästarna.
Den finns undantag som alltid. Stand by me "bullen" gick vm i fälttävlan i Kentucky 2010, hela 20 år gammal. Grey Bray, en av Sveriges mest kända B ponnyer är idag 24år gammal och gick Sm i hoppning i slutet av 2011.
Enligt mig får hästarna gärna tävla så länge de är fräscha och tycker det är kul. Visst behöver jag kanske inte rida 150 hoppningar på mitt snart 30 åriga halvblod. Men en fräsch och glad ponny på 18 år kan nog skutta runt L:C L:B. Sen ska man såklart inte tävla för fullt till den dagen hästen ramlar ihop på banan, det är inte det jag säger. Jag menar bara för att din ponny/häst har fyllt 18 behöver den inte pensioneras direkt. Man kan ju såklar dra ner på tävlandet, kanske inte tävla många krävande meeting, inte många helger på rad o.s.v.
Men det är du som känner din häst bäst. Du borde veta vad som är bäst den.
Absolut inget illa menat mot äldre hästar!
Var står ni i den här frågan, är ni lite mer åt "förtidspension" hållet, eller är ni som jag låt hästarna jobba som vanligt så länge de är glada och trivs med det.

Kommentarer
Postat av: Sigrid Nilsson

Du har rätt! Vår Bambi fyller 22 nästa år... :) <3

2012-07-20 @ 15:46:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0