En tankeställare

Jag skulle säga att jag har haft ett ganska tursamt liv.
Inga större skador eller extrema sorger. Mitt liv har helt enkelt varit ganska lyckosamt och problemfritt.
Som sagt har jag haft tur, turen att födas i Sverige. För chansen att födas i just Sverige av alla länder är mindre än en procent.
Jag hade turen att hamna i en familj som hade både tid och råd att låta mig hålla på med den sport jag älskar. De gick till och med ett steg längre och köpte en ponny åt mig.
Jag vet inte vad jag hade gjort utan mina underbara engagerade föräldrar som stöttar mig och skjutsar mig till tävling och träning runt om i landet.
Vi alla i Sverige har tur som bor i ett så vackert land utan krig och svält. Vi har de bra helt enkelt.
 
Jag tror att om man har det sämre ställt - kanske inget boende eller ont om pengar - så tänker man mer på att ta vara på det man har. Och hur bra livet skulle kunna vara. Men om man har det gått ställt är det lätt att glömma bort hur bra man egentligen har det. Man har rena kläder på kroppen , mat på bordet och ett varmt hus. Det spelar ingen roll hur fula kläderna är. Det är ändå kläder som man ska tacka för att man har.
 
Visst får man sig en tankeställare när man ser det så. Allt man har som andra kanske inte har. Jag tänker på vilken tur vi egentligen har i själva samhället. I många afrikanska länder är du glad om du kommer till skolan och tillbaka levande. Kanske ännu gladare om du ens kommer till skolan.
Här i Sverige tycker nästan alla skolan är pest. Jag tillhör nog den gruppen. Medans i andra länder är det barn som skulle göra vad som helst för chansen.
Vi tycker det är långa dagar från 8.00 till 15.00, men i vissa länder går barnen i skolan i över 12 timmar. Vi är bortskämda som har det så bra.
Jag är bortskämd, väldigt bortskämd men inte av det slaget att jag får allt jag pekar på, inte alls så. Men jag har en underbar häst, En fin familj, underbara vänner och ett lyckligt liv.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0