Med Tema Hållbarhet

Vad är hållbarhet?

Hållbarhet är att hantera och rida din häst på ett långsiktigt sätt. Att tänka på att varje sak du gör med din häst spelar roll i framtiden. Det kanske låter hårt men sanningen är sådan " Varje språng är en ny spik i hästens likkista" Sagt av en B-tränare inom fälttävlan. Ämnet hållbarhet är ett hett ämne inom ridsporten, vi avlar för att våra hästar ska kunna hoppa högre och gå bättre, desvärre tar hållbarheten stryk då. Då axlar vi ryttare ett större ansvar för att våra hästar ska hålla och leva ett bra liv. Här är några tips på vägen mot hållbarhet.
 
Hur rider jag på ett hållbart sätt?
 
*Skritta, skritta , skritta. Något du aldrig kan göra för mycket. Jag skrittar Silver 20 minuter varje dag. Verkligen varje dag. Detta är för att hans muskler ska bli varma och uppmjukade. Du bör skritta minst 10 minuter varje dag, men det är allra minst. Hellre 15 - 20 minuter. Vissa hästar behöver skrittas minst 20 minuter, vissa mer.
 
* Balans, balans , balans. Börja titta på dig själv. Sitter jag i balans, sitter jag rakt över hästen med lika mycket vikt på båda sittbenen? Sitter ryttaren i balans är det mycket lättare för hästen att gå i balans.
Går din häst i balans, rak där den ska vara rak? Har den balansen jämt fördelad mellan framdel och bakdel? Så att den inte går i till exempel "nedförsbacke".
 
* Planera, prioritera. Har du redan hoppat en gång den här veckan kan du välja att bara rida bommar istället. Planera och prioritera vilka tävlingar du ska åka på. Välj bort tävlingar som ligger tajt och åk inte på tävlingar "bara för att" Välj istället de du verkligen vill åka på, gärna med bra underlag.
 
Ursäkta för Sveriges rörigaste inlägg, jag fick skriva om allting lite hastigt och lustigt, Jag hoppas ni förstår var jag ville komma i alla fall!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0